En eFaktura kommer ferdig utfylt i mottagerens nettbank. Kunden må godkjenne fakturaen før beløpet trekkes fra konto.

Hva er eFaktura?

En eFaktura er en elektronisk faktura som bedrifter bruker for å fakturere privatpersoner. Den sendes direkte til nettbanken til mottageren, og kan betales med ett tastetrykk.

Hvordan opprette eFaktura?

For å kunne sende eFaktura, må du først registrere deg som eFaktura-utsteder. Dette gjøres ved å gå til Konto i toppmenyen, trykke Tilleggstjenester og bestille eFaktura der. Straks det er klart, vil eFaktura komme opp som mulig forsendelsesmåte for fakturaer til kunder som motta eFaktura.

For å identifisere eFaktura-mottagere best mulig, bør du oppgi fullt navn, e-postadresse og telefonnummer på hver kunde.

eFaktura eller EHF-faktura?

Det finnes flere typer elektroniske fakturaer. eFaktura må ikke forveksles med EHF-faktura, som er statens standardformat for fakturering til statlige virksomheter og kommuner, og også er utbredt blant private bedrifter.

En EHF-faktura sendes direkte fra avsenders til mottagers økonomisystem, der den blir lest og behandlet maskinelt. Du behøver ikke inngå noen avtale med mottager for å sende en faktura i EHF-format.

Det eneste som kreves er at begge parter bruker et fakturasystem som har støtte for dette formatet. Både statlige foretak, kommuner og mange bedrifter krever slike fakturaer fra leverandørene sine.

AvtaleGiro for faste regninger

Dersom du ønsker å forenkle utsendelsen av faste regninger som abonnementsavgifter, leieavtaler osv., kan du sende dem som AvtaleGiro. Da sendes regningen direkte til mottagerens bank, og banken sørger for at regningen betales automatisk på forfallsdato.

Kunden slipper å legge regningene manuelt til betaling, og du oppnår mer pålitelige innbetalinger. I motsetning til ved eFaktura behøver ikke mottageren godkjenne fakturaen i nettbanken.